Sunday, February 27, 2011

ADIKKU DISLEKSIA.



Dengan Lafaz Bismillh saya mulakan coretan.


Hmm aku sekarang berada di perpustakaan (memilih untuk tidak sebut library). Sedang mencari apa yang belum jumpa. Yeah,da jumpa.


Aku agak sempat mengemaskini blog ya kawan-kawan! Hahahha bukan apa, sekadar mahu berkongsi apa yang aku dapat sebab aku rasa ini menarik. Bagi aku menariklah sebab aku melihatnya dan baru tahu apa yang aku lihat selama ini aku belajar rupanya.


Baiklah, usah bermadah dan melalut tidak tentu pasal. Adalah lebih baik lurus ke perpuluhan.


Kami diberikan tugasan. KENAPA KANAK-KANAK LAMBAT PANDAI MEMBACA?
Aku segera tulis di google. ‘kanak-kanak lambat membaca’
Sebelum aku bercerita lebih panjang, aku mau kongsi beberapa fakta tentang disleksia..apa itu disleksia?

R  Nama lainya ialah ‘sindrom lambat baca’
R  Sindrom lambat membaca ini bukan satu penyakit berbahaya, tetapi kesannya boleh menyebabkan kanak-kanak ketinggalan dalam pembelajaran.
R  Masalah-masalah disleksia:

o   ketidakupayaan mengenal huruf
o   cepat lupa serta menterbalikkan huruf.
o   sukar untuk menyebut ayat yang dieja.
R  disleksia ini mampu menjejaskan mata pelajaran lain seperti matematik
R  Kanak-kanak ini adalah normal seperti kanak-kanak lain, malah mereka juga dikatakan lebih bijak dalam berfikir.
R  Masalah utama penghidap disleksia ialah ketinggalan dalam pelajaran.
R  Cara pembelajaran yang sesuai dan menarik mampu merawat permasalahan disleksia ini.

Dan apa yang aku perasan..siok-siok aku membaca, eh! ADIK AKU DISLEKSIA!





Ingat dulu masa dia baru mau pandai baca..
LIDO. Dia sebut LODO.
Dia tulis huruf ‘S’… terbalik.
‘e’ pun sama.
Dan patutlah, dia tidak suka matematik. Lebih-lebih lagi kalau tambah nombor 2 digit.
15 +18 =………? Dia tiadak akan jawab.
Awal umur dia 8 tahun (darjah 2), baru dia tahu membaca.
Mama belikan dia buku cerita dan dengan bangga dia berkata “mak, abis suda aku baca”, ayip senyum. “baguslah, jadi apa la cerita dia nak?”, tanya mama…ayip terlopong. “hehe, ndak tau”, ayip senyum kambing.


tengok adik aku cari buku mau dibaca. comel kan?



eh, begagar la pula ni gambar..

insap la dik..


adek aku gumuk.

biar gemuk asal baik. kan dik...






pernah tengok drama di astro prima kah ria tu aa..?? aku pun lupa..tajuk dia DISLEKSIA.
situ juga aku nampak, ramai pula mereka yang berjaya pernah ada disleksia.








aku pernah ada disleksia? entah.
kamu....?

6 comments:

Kira Kekuri said...

hehe,kakak adik sama jak..aku rsa aku ada disleksia la tua2 nihhh!1 ehh remaja2 nihhh!!! (buang ayat 'tua2' tuhh ) heheh..serius!

Kopinai.ping said...

ni pula keja ko .. update blog pula tdi.. hehe.. adik ko disleksia??????? saya rasa sy pun ada bha tu tym kicik2. =P

tikatika said...

cik kira, kalau besar suda bukan disleksia suda nama dia..hahahha
dis-apa2 lah..

fadthia, ye ye ye..ini la aku buat tadi..ko dengar tu kan lagu blog aku tepasang kuat tadi..hahahhaha


cuba kamu tanya mama kamu bila kamu pandai membaca...? kalau darjah satu baru pandai baca, disleksia la kamu..eh, kita.

Kira Kekuri said...

nahh! mama aku katakan,tahun 1 bulan 7..hahahha! mama aku kata aku paling lambat pandai membaca! =.="

tikatika said...

ooo..patutla kau pintar kan...hehee
kebanyakan orang disleksia masa kecik ni besarnya mereka bijak dan pandai...kajian yang cakap.

tikatika said...

ooo..patutla kau pintar kan...hehee
kebanyakan orang disleksia masa kecik ni besarnya mereka bijak dan pandai...kajian yang cakap.