Saturday, April 16, 2011

itu pasti

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan,”
 (Al-Anbiya : 35).

suatu petang...
aku sedang beguling-guling di lantai merayu-rayu sesuatu pada Fadthia teman sepermainanku di bilik
fatia bahh...fatia bahh...fatia bah...
golek ke kiri..ke kanan..kiri lagi...kanan lagi...

telelet telelet...telelet telelet...*bunyi henfon aku besa2 jak
unknown number...
aku angkat.
assalamualaikum..dia kata.
waalaikumsalam..aku balas.
mami...dia kata
eh, kakakkk!! hai kakakkk!! rindunya ku dengan kau...!!*suara aku itu besar
mami...bapa safia tiada suda...
hah?apa kak?!!
bapa safia tiada suda..suara kakak rendah.low not

aku yang tadinya gembira seperti biasa berubah mood kepada sedih...penuh simpati sedikit empati.
safia...macam mana safia?itu dalam fikiran aku.
kesian.

tebayang wajah arwah...aku kenal dia.seorang yang baik.ramah.penyayang.
terakhir aku melihat arwah masa di sekolah time PBS..
arwah datang ke sekolah sebagai VIP kami..
segera aku sms safia..
"waaaa bapa safia datang skolah aku"

terbayang dan masih terbayang..

lagu menanti di alam barzakh jadi latar.
alfatihah buat arwah




arwah duduk yang memakai batik biru itu


dan apa yang menyedihkan lagi..
selesai menguruskan Malam Apresiasi Puisi bersama UMS..
aku check henfon, ada mesej lagi..
ibu kepada seorang kawan kami pun meninggal akibat kanser..

peringatan buat aku dan kamu...kita.
kita hidup sementara.
apa yang ada fatamorgana semata.
kita di sini singgah sahaja
kehidupan di sana itu pastinya










dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali

2 comments:

Kira Kekuri said...

sedih,teringat kebaikan arwah..smoga arwah bapa pia d tempatkan bersama org yg bek2 amin

tikatika said...

amin...