Wednesday, October 27, 2010

MARAH vs SABAR


tadi kami pura2 jadi ajk  pendaftaran di seminar penyelidikan bahasa melayu di 
dewan hone.
bangga tu...~~ sebab sepatutnya seminar begini diadakan di hotel2 kata yang berusaha puan pengarah..tapi krisis ekonomi yang melanda..maka di dewan hone jak la dibuat..bangga la kan..jadi orang2 pendaftaran..hikhik..
hebatnya.seminar ini tetap dijalankan.Syabas dan Tahniah kepada pembentang2!!!
pensyarah2 di skolahku memang HEBAT!


macam besa..ada majlis macam ni mesti ada makan2..tapi itu kira ujian bagi kami yang berpuasa pada hari ini...
tetapi lihat...betapa adilnya yang Maha Esa..kami yang berpuasa ini diberi peluang menapau lebihan makanan yang agak banyak itu..heheee...save RM5 nyah..!(pundan)
ndak dapat makan sama2 durang tapi dapat free makan buka puasa...ALHAMDULILLAH SYUKUR NIKMAT...:)
lepas tu kami buat tutorial yang mungkin terakhir kalinya bersama tutor tersayang...saya sayang dia tau!


okeh!masuk pada agenda utama..soal 
MARAH vs SABAR..
hehehee

aku tidak nafikan..betul orang kata...bila kita marah...muka kita buruk.

tersebutlah kesah..
tadi aku marah!brabis marah bercampur geram dengan hamba Allah yang sama lemahnya dengan kita...
ok ok..memang ada kata-kata kesat aku lemparkan kepada dia...
memang bikin panas woo tadi tu..


anda tahu apa aku buat??
hehheee..aku berjaya mengaplikasikan apa yang aku belajar dalam kemahiran generik.
mengawal emosi.


mula2 aku duduk. diam. peluk tubuh. kalau ada cermin mesti aku nampak muka aku masa tu..tapi tem tu dewan gelap. ngam la orang ndak nampak muka aku..hahahha..msti macam gorila suda tu tem tu...ok..aku peluk tubuh..diam2 jak..sambil tebayang muka dia yang mahu jak aku ampas2 pada ketika itu..



cara aku kasi reda tadi macam mana?


aku duduk sendiri kan...diam2..(ulang)
trus aku memang teringat cigu cakap..ada jugak aku tbaca..lebi kurang camni la bunyinya..
"muka kita tem marah memang dahsyat!macam muka setan.setan suka marah."
tu aku teringat...eee bidak!
trus dalam ati...Ya Allah..apa aku buat ni....?a
istighfar banyak2...ingat Nabi...minta perlindungan dari hasutan laknatullah itu...
lepas tu..cuba la layan lawak2 yang kawan2 buat..ketawa la balik..
dan lepas ketawa tu...memang hilang trus rasa marah tu...mungkin jugak masa tu marah aku baru marah tahap kuya..belum lagi marah tahap gila babi...sebab tu senang mau reda..



jika anda marah...cuba tenangkan fikiran..tarik nafas dalam2...ingat Maha Pencipta...
zikir banyak2....konfem reda!


dan...


muka anda masa tu memang bidak!! rojo bidakling sama ni...!
hahhahha




rajin sungguh aku menulis blog...
buku langsung tidak ku belek..(e pepet)
peperiksaan sudah semakin hampir...
harapan untuk sambung digri di sini amatlah menggunung..
moga Allah permudahkan urusan kita..
moga Allah beri kejayaan pada kita..
apa yang penting??
betulkan niat!
niat mau pass exam bukan sebab mau sambung digri jak...
mestila dengan niat mau jadi pendidik yang betul2 mahu mendidik..
ewaaahh..;)

saya mahu!




sekian celoteh.




1 comment:

Cik Kira said...

mantap la tika..wuahhhh..bidaknya kalo muka ko marah..aku lagi lahH!adehhhh