Wednesday, June 15, 2011

BAHASA

okay, tika berbual tentang Bahasa.
korang baca ja a..

dulu masa sekolah rendah, aku belajar bahasa Arab..dari tahun 1 sampai la tahun 6...
lepas tu sambung pula form 1 sampai form 5...
dan untuk pengetahuan anda semua..aku bukan la champin dalam bahasa Arab ni..
buktinya result SRU (Sijil Rendah Ugama)..PMR..SPM...semua ndak pernah dapat B...B pun ndak dapat..A lagi lah..

aku juga sempat belajar bahasa arab form 6..seminggu je kot..

sekarang aku menuntut di sebuah institusi pendidikan guru tempatan..*artis sangat la tu kasi sembunyi2 identiti* dalam jurusan Pengajian Bahasa Melayu...sumpah! betul ustaz cakap..banyak2 bahasa dalam dunia ni bahasa Arab la yang ndak pernah berubah..dari zaman Rasululah sampai la sekarang..tuuuuuu ja. benda yang sama.

tidak macam bahasa Melayu..yang sering berubah-ubah..dulu Che gu..sekarang Cikgu..dulu 'bacha' skrg 'baca'..english pun sama la...

soalan aku untuk diri aku...aku kenapa ndak belajar bahasa Quran di dengan bersungguh-sungguh dari dulu..??

aku betul2 cemburu dengar Ildah cerita pasal apa yang di belajar di sekolah dia...Ildah pun sama macam aku..teacher to be..tapi dia ajar bahasa Arab..aku bahasa Melayu..aku tanya ildah..

"kalau orang cakap arab kau faham lah?"
"faham jugak la.."
"macam kita faham orang cakap english?" aku tanya..
"ndak la juga macam tu..faham la juga.."

ildah cakap...apa yang cikgu dia ajar pasal bahasa Arab semua contoh-contoh ayat di ambil dari petikan ayat al-Quran..so, benda tu kau betul2 nampak...

ildah cakap..sejak dia belajar bahasa Arab dengan cara yang begitu..dia suka tengok Quran...masa dia cakap cam ni..jauh dilubuk hati aku betul-betul kesal dengan diri aku...

Besar pun sama macam Ildah...masih belajar bahasa Arab...dan aku sangat berbangga dengan Besar sebab masih meneruskan perjuangan...Besar sekarang belajar banking..tapi ada la juga dia belajar arab..

tiada ruginya belajar bahasa Quran..
sangat rugi masa ada peluan ndak belajar betul-betul...
macam aku la..isk isk isk..






baru aku tau menyesal.













menyesal mungkin ndak da guna...
tapi masih ada peluang untuk belajar...
kan?

2 comments:

Kopinai.ping said...

sy pun mo blajar bhasa arab.. ko bgus lagi ada pendedahan.. me? never. =(ajar aku.)

Kira Kekuri said...

alhamdulillah,lpas aku study arab hari tuh,kalau baca al quran..ada jg la paham2 sikit...hmnn..sikit sahaja, mcm ildah, 'buli2 tangkap' org bilang..tapi sekarang kami x belajar sudah.. :( tapi mmg best la~p la ko baca tafsir ka, kompom boleh beb!^^