Sunday, February 5, 2012

Tika vs Urut

Assalamualaikum...

satu hari sedang aku khyusuk jalan-jalan berblog, mama panggil.
"Tika, urut belakang mama, angin."
aku tanpa fikir 2x bingkas bangun dari kedudukan. taat perintah ibu bapa itu wajib.
aku pun buka la gel urut tu. sapu dan mula la proses mengurut.
kurang dari 5 minit, aku bersuara.
"ma, aku nda pandai mengurut"
mama jawab
"haha, iya la. ba sudah la tu. panggil kak ija"



"Dan TuhanMu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah antara keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun "Uh", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (bersopan santun)." 
(Al-isra' :23)



aku sedar, urut mengurut bukan bidang aku.
tapi aku tetap bernasib baik. sebab orang selalu cakap, tambat hati suami dengan masakan
bukan urutan! (masak?)

No comments: